Overslaan en naar de inhoud gaan

Vervolgonderzoeken voor de uitwerking van betalen naar gebruik openbaar

2 years 1 month ago
In het coalitieakkoord is afgesproken dat in 2030 betalen naar gebruik wordt ingevoerd ter vervanging van de huidige motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 betalen autobezitters van personen- en bestelauto’s geen vast bedrag meer voor autobezit, maar een bedrag per kilometer voor autogebruik. Om keuzes te kunnen maken voor de uitwerking van betalen naar gebruik is vervolgonderzoek gedaan naar een aantal onderwerpen. Vandaag zijn vervolgonderzoeken gepubliceerd over de mogelijkheden voor invulling van het kilometertarief, effecten op autobelastingen en inkomenseffecten en het nalevingsgedrag van autobezitters wanneer de kilometerteller wordt gebruikt voor het registreren van het aantal gereden kilometers.

Kilometerregistratie voor betalen naar gebruik onderzocht

2 years 6 months ago
In het coalitieakkoord is afgesproken dat de motorrijtuigenbelasting wordt hervormd  voor alle personen- en bestelauto’s. Vanaf 2030 betalen autobezitters dan niet meer voor autobezit, maar voor het aantal kilometers dat zij met hun auto rijden. Het betrouwbaar registeren van het aantal gereden kilometers is daarvoor essentieel. Om inzicht te krijgen in geschikte (technische) systemen voor deze registratie, heeft het kabinet onderzoek laten doen. Dit onderzoek is vandaag aan de Tweede Kamer aangeboden.

Rapport over verkenning naar tariefstructuur voor kilometerafhankelijke autobelasting openbaar

2 years 9 months ago
Eerste onderzoeksrapport naar tariefstructuur voor betalen naar gebruik opgeleverd Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Dit “betalen naar gebruik” is afgesproken in het coalitieakkoord. Het kabinet is voornemens om per 1 januari 2030 de huidige motorrijtuigenbelasting om te zetten van “bezit” naar “gebruik”. Om te komen tot een goede vormgeving van deze omzetting is gekeken welke opties er zijn voor de tariefstructuur. Er zijn opties onderzocht waarbij elke auto hetzelfde tarief per kilometer betaalt en opties onderzocht waarbij rekening wordt gehouden met het gewicht, de brandstofsoort of de CO2-uitstoot van de auto. Steeds is daarbij gekeken wat de effecten zijn voor onder andere de overheidsinkomsten en de CO2-uitstoot. Het onderzoek is het eerste van een aantal onderzoeken. Deze onderzoeken helpen het kabinet inzicht te krijgen in de effecten van bepaalde keuzes.

Vanaf 2030 betalen automobilisten naar gebruik

3 years 1 month ago
Toekomstbestendigere motorrijtuigenbelasting vervangt betalen voor autobezit Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Het kabinet wil de huidige motorrijtuigenbelasting hervormen naar een kilometerafhankelijke belasting voor personen- en bestelauto’s. Automobilisten betalen in het nieuwe systeem voor het daadwerkelijk gebruik van de weg en niet langer een vast bedrag voor het bezit van een auto. Waar en wanneer deze kilometers gereden zijn, maakt niet uit. De ministerraad heeft ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van een brief met de eerste uitwerking van deze plannen uit het Coalitieakkoord.

BPM-tarieven vanaf 1 juli 2020 gebaseerd op nieuwe CO2-testmethode

6 years 1 month ago
Vanaf 1 juli 2020 zullen de bpm-tarieven voor auto’s gebaseerd worden op de nieuwe CO2-testmethode WLTP, die sinds 1 september 2018 verplicht is voor alle nieuw verkochte auto’s. De BPM-tarieven zullen budgettair neutraal worden omgerekend op basis van recent onderzoek van TNO. In overleg met de autobranche komt er een ruime overgangsperiode zodat de sector voldoende tijd heeft om zich er op voor te bereiden. Dit schrijft staatssecretaris Snel vandaag aan de Tweede Kamer.
Nieuwsberichten over het onderwerp Belasting op auto en motor op Rijksoverheid.nl